„Amoris laetitia. Konflikt interpretacji”, Jarosław Kupczak OP – w mediach

„Amoris laetitia. Konflikt interpretacji”, Jarosław Kupczak OP – w mediach

Andrzej Macura na portalu wiara.pl napisał recenzję książki Amoris laetitia. Konflikt interpretacji zatytułowaną Sługa czy panisko?:

To bardzo interesująca książka. Choć dla nieprzyzwyczajonych do teologicznego języka pewnie dość trudna. Dla przyzwyczajonych… Cóż, wymagająca skupienia. Mowa o wydanej nie tak dawno przez wydawnictwo W drodze książce Jarosława Kupczaka OP „Amoris laetitia. Konflikt interpretacji”. Z trafną zachęta na okładce: „Najważniejsza debata w Kościele od zakończenia Soboru Watykańskiego II”. Faktycznie, najważniejsza. Już nie możemy się chwalić, że autorem najważniejszej – o nadzieję powszechnego zbawienia – jest Polak, niedawno zmarły o. Wacław Hryniewicz OMI. Debata wokół Amoris laetitia jest ważniejsza. I o ile spór o nadzieję powszechnego zbawienia miał w sobie mnóstwo entuzjazmu i radości, o tyle dyskusja nad Amoris laetitia jest bardzo smutna. Przynajmniej w moim odczuciu.


Jacek Salij OP wypowiedział się o książce:

W adhortacji Amoris laetitia – poświęconej znaczeniu miłości  w rodzinie – znalazł się fragment, w którym Ojciec Święty kieruje słowa duchowego wsparcia do tych katolików, którzy żyją w związkach niesakramentalnych. Papież nie wyklucza nawet, że niekiedy wolno ich dopuścić do pełnej wspólnoty eucharystycznej. Fakt ten wywołał wielkie poruszenie i gorące dyskusje, bo przecież w Kościele dobrze wiemy, że nawet papież nie ma prawa zmieniać nauki Kościoła. Ojciec Jarosław Kupczak daje nam – zachowując pełny szacunek dla urzędu Piotra w Kościele – rzetelny i kompetentny opis tych napięć i dyskusji. W ciągu czterech lat, które minęły od ogłoszenia adhortacji, ukształtowały się różne kierunki jej interpretacji. Nie brak również takich komentatorów, którzy pamiętają o tym, że recepcja nowych dokumentów Magisterium tylko wtedy jest autentycznie katolicka, kiedy dokonuje się w zgodzie z całym dotychczasowym nauczaniem Kościoła. O. Kupczak zdecydowanie opowiada się za taką właśnie interpretacją adhortacji Amoris laetitia.        


Fragment książki Jarosława Kupczaka OP pojawił się także w artykule pod tytułem Spór o komunię dla osób rozwiedzionych na stronie pl.aleteia.org:

W latach 70. ubiegłego wieku Ratzinger formułuje trzy warunki, których spełnienie przez osoby rozwiedzione i w powtórnych związkach umożliwiałoby otrzymanie rozgrzeszenia w konfesjonale i dopuszczenie do komunii świętej. Te warunki są sformułowane w zakończeniu artykułu z 1972 roku – nie znajdziemy ich w nowej edycji tego tekstu z 2014 roku, przygotowanej przez emerytowanego papieża Benedykta XVI.

Przewodnik Katolicki” dnia 28.06.2020 w ten sposób rozpoczął artykuł Wyrozumiałość nie zwalnia z nawrócenia, w którym zgłębia adhortację Amoris laetitia:

• Prawo stopniowalności i stopniowalność prawa • Czy okoliczności życia mogą zwalniać z przestrzegania niektórych praw moralnych? • Poprawnie czytać Amoris laetitia

Co mówi Kościół o komunii świętej dla osób rozwiedzionych i w powtórnych związkach?:

Punktem spornym jest nie tylko praktyka udzielania komunii eucharystycznej osobom rozwiedzionym i w powtórnych związkach. Ta debata dotyczy także innych elementów katolickiej teologii małżeństwa, a nawet szerzej – katolickiej teologii moralnej i dogmatycznej: rozumienia cudzołóstwa, moralnej oceny antykoncepcji, koncepcji sumienia i aktów wewnętrznie złych, sposobu oceny etycznej ludzkich czynów, jak również podstawowych zasad eklezjologii i sakramentologii…

Pełna wersja tekstu dostępna jest na stronie: dorzeczy.pl