Il Diavolo

Il Diavolo

Carlo Gesualdo da Venosa, Tenebrae,The Hilliard Ensemble, ECM New Series

Geniusz i dyletancki eksperymentator – tak skrajne opinie wyrażano o Carlu Gesualdzie da Venosie. Ten „manierysta”, jak bywa szufladkowany, do końca trzymał się polifonicznych ram, choć znał osiągnięcia Cameraty florenckiej. Jego wczesne madrygały są niemal klasyczne, zmiany – w postaci wizjonerskiej chromatyki – przynoszą księgi skomponowane po 1590 r. Wtedy to, na zlecenie Gesualda, zamordowana została jego żona Maria i jej kochanek. Na ile uprawnione jest kojarzenie pełnego ekspresji stylu nowych utworów ze śmiercią Marii? Od tego momentu jednak twórczość Gesualda rodzi się z bezustannego burzenia ładu. Twórczość nowatorska i radykalna, pełna napięcia, które momentami jest trudne do zniesienia.

Zostało Ci jeszcze 67% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

||
Wyczyść

Zaloguj się