Poza ekranem
fot. pawel czerwinski / UNSPLASH.COM

Poza ekranem

Oni, reżyseria: Paolo Sorrentino, występują: Toni Servillo, Elena Sofia Ricci, Riccardo Scamarcio, Kasia Smutniak, Włochy 2018, dystrybucja: Gutek Film

Paolo Sorrentino ma najwyraźniej problemy z bohaterami pierwszoplanowymi. Jest w nich coś nieprawdopodobnego, niemal sztucznego. Można odnieść wrażenie, że służą jedynie za pretekst, by dostrzec coś, co znajduje się na dalszym planie. W Młodości reżyser wprowadza Freda Ballingera do przeniesionego wprost z Czarodziejskiej góry sanatorium – ekskluzywnego domu spokojnej starości, aby pokazać całą plejadę pensjonariuszy. Młody papieżLenny Belardo mierzi pełną niespójności konstrukcją psychiczną, ale właśnie dlatego może być zapalnikiem w Watykanie i prowokować pozostałych bohaterów do zdjęcia masek. W najmniejszym stopniu nie interesuje mnie, kim byli, gdzie i dlaczego uciekli poszukiwani w kolejnych odcinkach serialu rodzice bohatera. Pasjonują mnie natomiast makiaweliczny kardynał Voiello, który wieczorami opiekuje się niepełnosprawnym chłopcem, czy występująca w zaledwie jednym epizodzie siostra Antonia, budująca charytatywne imperium gdzieś w zapomnianej przez ludzi afrykańskiej wiosce. Może w tym zestawieniu najkorzystniej wypada Jep Gambardella z oscarowego Wielkiego piękna, ponieważ z założenia to esteta, który przygląda się życiu, przemierza je, recenzuje, ale nie angażuje się w to emocjonalnie. Tytuł ostatniego filmu podpowiada więc, że nie chodzi wcale o głównego bohatera Silvia Berlusconiego, ale właśnie o „nich”: tych wszystkich bohaterów drugiego i trzeciego planu, którzy z Berlusconiego żyją – dzięki niemu, dla niego, przeciw niemu?

On

Zostało Ci jeszcze 83% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 5000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
||
Wyczyść

Zaloguj się